Školsko volontiranje važan je segment odgojno-obrazovnog sustava koji potiče solidarnost, empatiju i društvenu odgovornost kod učenika. Odgojno-obrazovne ustanove imaju priliku ne samo informirati učenike o volonterskim aktivnostima, već ih i aktivno uključiti u njih. Kroz različite kanale komunikacije – od predavanja i radionica do suradnje s roditeljima i lokalnim zajednicama – škole mogu promovirati vrijednosti volontiranja i potaknuti učenike na aktivno sudjelovanje.
Pravni okvir školskog volontiranja
Prema Zakonu o volonterstvu, organizatori volontiranja imaju posebnu ulogu u osmišljavanju i provođenju volonterskih aktivnosti, osobito kada je riječ o maloljetnim osobama mlađima od 15 godina. U tom kontekstu, škole su ključni akteri jer im zakon omogućuje da organiziraju volontiranje u odgojne i obrazovne svrhe. Time se osigurava sigurno i odgovorno sudjelovanje učenika u volonterskim aktivnostima, uz stručno vođenje i nadzor.
Razvoj volonterskog programa u školi
Kako bi se volontiranje u školi odvijalo sustavno i učinkovito, poželjno je razviti volonterski program – strukturirani plan aktivnosti koji učenicima omogućuje dugoročno uključivanje u volontiranje. Kada program ima jasnu strukturu i kontinuitet, stječu se preduvjeti za osnivanje školskog volonterskog kluba. U takvom klubu učenici postaju volonteri, dok nastavnici ili stručni suradnici preuzimaju ulogu koordinatora koji im pomažu u osmišljavanju i realizaciji volonterskih inicijativa.
Primjeri volonterskih aktivnosti učenika
U brojnim hrvatskim školama učenici su već aktivno uključeni u različite oblike volontiranja. Neki od najčešćih primjera su:
- vršnjačka podrška u učenju i savladavanju nastavnog gradiva,
- ekološke akcije i briga o životinjama,
- humanitarne inicijative,
- posjete bolesnoj djeci i starijim osobama.
Ove aktivnosti ne samo da pridonose razvoju zajednice, već imaju i iznimno pozitivan utjecaj na osobni razvoj učenika, jačanje njihovih socijalnih vještina i osjećaja odgovornosti.
Potencijal za daljnji razvoj
Iako su dosadašnja iskustva pokazala neprocjenjive koristi školskog volontiranja, još uvijek postoji mnogo prostora za unaprjeđenje i širenje ovih inicijativa. Ključno je osigurati kontinuiranu podršku škola, nastavnika i roditelja kako bi se volonterske aktivnosti razvijale i postale sastavni dio školskog života.
Za više informacija i konkretne smjernice o organizaciji volonterskog programa u školama, preporučuje se Priručnik „Generacija za V – Zašto i kako organizirati volonterski program u školi?“
Temom školskog volontiranja bavimo se u sklopu projekta “Školski volonteri za bolju zajednicu” podržanog od strane Ministarstva znanosti, obrazovanja i mladih.